Philip Morris International (PMI), производителят на цигари Marlboro, обяви, че е сключил сделка за придобиването на базираната в Стокхолм Swedish Match за 16 млрд. долара. Ходът на компанията представлява огромен залог в разрастващия се пазар за алтернативи на цигарите. Swedish Match е лидер в производството на т.нар. снусове или никотинови пакетчета, които произхождат именно от скандинавския пазар, но стават все по-популярни и навън. PMI цели бездимните продукти да достигнат дял от 50% до 2025 г. при около една трета сега, съобщава Financial Times.
Шведската компания е собственик и на Zyn, най-голямата марка за никотинови пакетчета в САЩ. Това я прави още по-желана от PMI, тъй като производителят на цигари повече от десетилетие не успяваше да постигне значително присъствие на американския пазар. Основната причина PMI да купи Swedish Match е именно възможността за разрастване в САЩ, смята Джонатан Фел от инвестиционната къща Ash Park Capital, която е акционер в компанията. Продажбите на снус на Swedish Match в САЩ и Скандинавия са нараснали с над 50% миналата година.
Според условията на сделката PMI ще плати 10.57 долара на акция на Swedish Match. Това означава, че премията е 39% към цената при затваряне на пазара на 9 май, преди преговорите между компаниите да станат публични. Акциите на Swedish Match се повишиха с над 35% от началото на седмицата и вече надхвърлят 103 шведски крони (10.29 долара).
Бордът на Swedish Match препоръча на своите акционери да приемат предложението и заяви, че офертата отразява дългосрочните перспективи за растеж на Swedish Match, като взима предвид и рисковете за тяхното реализиране. Компанията има нетен дълг от около 1.3 млрд. долара. В миналото Swedish Match и PMI са си сътрудничили, включително чрез съвместно предприятие от 2009 г., предназначено да популяризира шведския снус и бездимните тютюневи изделия по света.
Купувачът не планира „съществени промени“ на оперативните обекти на Swedish Match, нито на трудовите отношения с нейното ръководство и служители.
PMI води началото си от 2008 г., когато американската Altria отделя международния си бизнес. Най-популярният ѝ бездимен продукт е устройството за нагряване на тютюн IQOS. PMI има най-агресивен подход сред традиционните цигарени компании в опитите си да спечели пазарен дял в т.нар. продукти от ново поколение като вейпове и устройства за нагряване на тютюн. Желанието ѝ да трансформира своя бизнес модел и да подкрепи усилията срещу тютюнопушенето, включително с подкрепа за идеята до 10 години цигарите да бъдат забранени, се оказаха противоречиви след сделката за 1 млрд. паунда за придобиване на Vectura, британска компания за инхалатори за астма.